ぱぷりぃー の 「きあいパンチで いくよ!!」 〜緑黄色野菜のポケモンメモ2〜

シングル、ダブル、トリプル、ローテ、スペシャルの構築紹介がメインです。

【シングル】ノーマル統一ヨプカウンター - Flash Clash 使用構築 - / Mono Normal & Chople Counter [Single Battle]


日本でJCSが開催されている間、海外ではFlash Clashというインターネット大会があったので、参加してきました。
During the Japan Championship, the online competition "Flash Clash" was held in overseas, so I have participated.

Flash Clashは、次のようなルールの大会です。

  • 6150のシングルバトル。
  • 伝説ポケモンは使用禁止。
  • メガストーン、気合の襷の使用禁止。
  • 選出30秒、1ターンのコマンドタイムは10秒、1試合の制限時間は5分。

The competition regulations of Flash Clash are as follows.

  • Choose only 1 Pokémon from 6 for the battle, and all Pokémon will automatically become Lv. 50.
  • Cannot use legendary Pokémon.
  • Mega Stones and Focus Sash aren't allowed.
  • To select Pokémon within 10 sec. To select a move within 30 sec. The limit time of a match is 5 min.

パーティ紹介 / Party-introduction

ポケモン 特性 持ち物 技1 技2 技3 技4
f:id:pprk_sr:20160201043216p:plain 変わり者
Imposter
拘りスカーフ
Choice Scarf
変身
Transform
- - -
やる気
Vital Spirit
ヨプの実
Chople Berry
カウンター
Counter
辻斬り
Night Slash
炎のパンチ
Fire Punch
アンコール
Encore
自然回復
Natural Cure
進化の輝石
Evolite
地球投げ
Seismic Toss
毒々
Toxic
小さくなる
Minimize
卵産み
Soft-Boiled
天の恵み
Serene Grace
食べ残し
Leftovers
チャージビーム
Charge Beam
冷凍ビーム
Ice Beam
大文字
Fire Blast
卵産み
Soft-Boiled
f:id:pprk_sr:20160111123150p:plain 肝っ玉
Scrappy
シルクのスカーフ
Silk Scarf
空元気
Facade
ドレインパンチ
Drain Punch
猫騙
Fake Out
不意討ち
Sucker Punch
適応力
Adaptability
拘り眼鏡
Choice Specs
トライアタック
Tri Attack
冷凍ビーム
Ice Beam
悪の波動
Dark Pulse
破壊光線
Hyper Beam


構築アプローチ / Team-building Process

対応できる範囲を広くしても選出に迷いそうだったので、選出リスクの低い構築を目指しました。
そこで注目したのが、タイプ統一パーティです。
Even if to widely respond to various type, I may hesitate over which to choose.
I want to minimize a risk of choice Pokémon. Then, I pay attention to Monotype Party.

統一パは同じ弱点を持つポケモンが集まりがちで、相手からすれば抜群技を持つポケモンを通しやすいです。
これを逆手に取り、選出予測をしやすくすることを狙いました。
The Monotype Party tend to have the same weakness.
It becomes easy for opponent to select Pokémon which have very-effective moves to monotype.
My idea is to turn this weak point to my advantage, being easy to forecast opponent's selection.

ノーマルタイプは弱点が格闘技のみで、格闘タイプは物理アタッカーが多いので、カウンターが決定打になると考えました。
Normal Type is weak only to Fighting type move.
Most of the fighting type Pokémon is a physical attacker, so that I thought "Counter" will be the winning move.


カウンターの使い手には、意外性と素早くアンコールを使えることからヤルキモノをチョイス。
Vigoroth is assigned to expert in using "Counter" because of unpredictability and ability to use "Encore" quickly.


ラッキーとハピナスを2枚用意することで、特殊アタッカーへの抑止力(格闘タイプへの囮)としています。
Chansey and Blissey are the deterrence of special attacker. (= decoy for fighting type.)

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ポリゴンZは今大会屈指の火力を持つ強い駒として、ガルーラはゴースト対策、そしてメタモンは自らに抜群を取れるポケモンの選出を躊躇させる役目での採用です。
Porygon-Z is one of the highest attacker, Kangaskhan is "Ghostbuster", and Ditto makes to hesitate in choosing Pokémon which has very-effective move to oneself.

戦績 / Result

計 20試合 12勝 8敗 / Total : 20 Games, 12 Won, 8 Lost

<内訳 / Details>
メタモン(Ditto):0-2
ヤルキモノ(Vigoroth):7-6
ラッキー(Chansey):0-0
ハピナス(Blissey):2-0
ガルーラ(Kangaskhan):1-0
ポリゴンZ(Porygon-Z):2-0